Graman.

Fick en fråga ifrån Carro (läs hennes blogg här.) Jag tycker det är en viktig sak att ta upp för det har ändå varit ett ganska diskuterat ämne i hästvärlden och jag kan säga vad jag tycker här så kan ni säga vad ni tycker i kommentarsfältet så ser vi vad vi alla tycker och om vi kan komma fram till något positivt och kanske hjälpa varandra.
Frågan lyder:
hurru sofilicious, hru ser du på gramaner? för eller emot?



Jag kan säga redan från början att jag är varken för eller emot. Det finns fördelar med graman likaväl som jag anser att det absolut finns nackdelar med graman. Många tycker säkert att man ska lära sig att rida sina hästar rätt istället för att slänga på en graman osv, men där håller jag inte med alls. Graman är en hjälptygel som ska användas för att hjälpa våra hästar att arbeta rätt och lära sig att arbeta rätt - inte tvinga. Unga hästar tycker jag absolut inte man ska rida på graman heller, dom behöver få kunna slå sig fria ibland osv för att hitta en naturlig egen balans.
Personligen tycker jag att gramaner kan vara jättebra så länge dom används rätt och att man rider med huvudet när man använder dom. När hästen går rätt och arbetar rätt ska gramanen vara eftergiven, den ska alltså bara göra inverkan när hästen arbetar fel. (nu känns det helt plötsligt som att jag föreläser om gramaner, dom flesta vet säkert men om några inte vet)
Dock kan man ibland även se riktiga skräckexempel på människor som använder graman, som drar ner huvudena på sina hästar för att dom tror att dom jobbar rätt då osv, och då är det naturligtvis helt fel att använda graman. Gramaner borde enbart användas av rutinerade ryttare/med tränares närvaro.
Sen är det också viktigt att man fäster gramanen rätt. Jag tycker att om man ska ha gramanen mellan frambenen på hästen så ska den också sitta i käkremmen, då får du effekt i nacken också, inte direkt i hästens mun. Hoppar man med graman ska man sätta den i martingallen eller ha en halsring på som man drar gramanen igenom - så att hästarna inte kan få in ett framben i gramanen när dom hoppar. (Jag hade så i filmen där jag hoppar Iffy.) Fäster man gramanen i sidan på sadelgjorden så föredrar jag också att ha upp i käkremmen och att man sätter dom i kors, alltså vänsterbettring - högersida av hästen. Då tvingas du använda gramanen försiktigt och kan inte bara dra i den utan du tvingas att rida på hästens yttersida.
Kan väl summera det hela med att om man använder graman rätt så är jag helt klart för, använder man den fel är jag verkligen emot. Sen tycker jag att man inte ska behöva rida på graman jämt såklart, men vid speciella tillfällen, som om hästarna blir spända i vissa situationer (uteritter, framridningar, prisutdelningar osv)
Nu vill jag veta vad ni tycker, håller ni med mig? Använder ni graman? Hur använder ni graman?




Hittade bara bilder där jag rider med gramanen direkt i bettet, vilket var innan jag fick lära mig att det var bättre att tex ha den i kors eller i käkremmen. Kom ihåg att ingen är perfekt och att man lär sig nya saker varje dag! Nu har jag ingen häst som rids på graman men mina läsare har säkert och jag är alltid öppen för nya metoder och förslag och tips!

Kommentarer
Postat av: Sanniballiiuuu

Jag tycker graman är bra, men bara om man använder den på rätt sätt, finns många som använder den och bara trycker i hop sina hästar så dem går och biter sig själva i bringan nästan. Sofie du vet hur min galna ponny är så du kanske förstår att ja tar graman på han när han är allt för jävlig;) Graman är bra om man använder den rätt, dålig om man använder den på fel sätt...

2010-04-25 @ 23:00:36
Postat av: Fille

efter att ha fått rådet av min tränare så använder jag graman då och då på collina. du vet ju hur hon kan vara. med gramanen (fäster den på samma sätt som du skrev, genom käkremmen) hjlper otroligt bra när jag rider ut och under en kort period under ridpassen i ridhuset ibland då hon får hjälp med att hitat balansen. så används den på rätt sätt, så är jaghelt med dig på att då är jag för :)

2010-04-26 @ 00:59:05
URL: http://teamcc.blogg.se/
Postat av: Carro

kände att jag var tvungen att haka på detta C: jag rider kanske med graman 1-3 gånger i månaden! men jag trivs inte särkilt mkt med graman heller som ryttare... men nu när jag känner att min häst är obalanserad över hindrerna så är det min skyldighet att lösa detta också. Därför har jag och min tränare bestämmt att jag ska rida med graman nån gång ibland och även hoppa små hinder med graman för att återfå balansen. gramanen hjälper även mej som ryttare att få pli på hennes vänstra bakben också, det stärker henne som "idrottare" och mej som ryttare. right? :D och jag känner mej faktiskt tillräkligt rutinerad och inte knäcker henne i nacken när jag rider med graman C:

2010-04-26 @ 11:29:34
URL: http://silverbern.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

Tycker du förklarade det här med graman alldeles utmärkt och håller med till 100% :D

2010-04-26 @ 17:22:52
Postat av: Anna

Rider aldrig med graman längre. Känner som att varken jag eller hästen behöver det. Kram

2010-04-26 @ 17:59:30
Postat av: Emelie

Gramanen i kors? hur då? :)

2010-04-27 @ 21:48:28
URL: http://emakvist.blogg.se/
Postat av: Victoria

Jag vet varken vad man använder graman eller martingall till... T.x.e. min ponny går utmärkt i dressyren med skydd/lindor, dressyrsadel och vanligt träns och går oftast i form. Behöver jag då har martingall eller graman? Hoppningen går också annars bra när hon inte stannar.

2010-08-10 @ 14:31:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0