Svar till Amanda

Amanda:
varför tkr du att amex är för liten för dig??? Å hur i hela hisingen kunde du börja med galopombyten efter 10 gg på hans rygg?!?!?!

Svar:
För att Amex är bara ca 160 och ganska kort i kroppen + långa ben = liten massa. Jag har långa ben och på så sätt blir han lite för liten för mig, Perra är mindre men har mer kropp, då går det bättre.
Och det där med galoppombyten är inte så konstigt egentligen om man sätt filmen. Alla som kan något om hästar vet att dom kan byta galopp naturligt. Jag märkte när jag red Amex att bara jag lägger lite tryck i ena stigbygeln så byter han. "utnyttjar" sedan det till något positivt och gör det på "kommando". Visst han byter galopp, men är inga riktiga galoppombyten med samling osv utan han byter på fart på ett lika fritt och naturligt sätt som en häst byter i hagen.
I Tyskland när man gör ridprov på hästarna (3 åringar) blir dom inte godkända om dom inte byter naturligt när dom galopperar över diagonalen. Det fick jag höra av en tränare när jag red in Toto. Då sa hon "Galoppera bara i lätt sits och byt varv med lite tyngd i nya inre stigbygeln så kommer hästen byta.
Inget fel med det tycker jag. Vad tycker ni??

Kommentarer
Postat av: Åsa

Absolut inte, det är ju inte så att man gör ett "vuxenhäst" byte direkt utan som du säger - man ändrar hästens balans genom att ändra sin egen och då ska den byta som unghäst, innan den är stark nog att balansera bort det där som äldre och därmed byta på hjälperna. Det är ju så som du gör som man befäster själva byteshjälpen, genom att sen lägga till skänkel försiktigt hela tiden. Så det är ju helt perfekt bra! :D

2011-06-28 @ 16:23:32
URL: http://yellowisthenewblack.blogg.se/
Postat av: Emma

Nej, jag tycker inte det är någon fara att låta dom byta, snarare att det är helt riktigt. Det blir en bra grund inför kommande bytesträningar. Dessutom är det ju rätt naturligt, oftast bytar ju hästen galopp när dom springer i t.ex hagen.

2011-06-28 @ 22:13:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0