hästvärlden...

För ca 6 månder köpte jag en "problemhäst" för att ägarna sa att dom skulle slakta honom - köpte han billigt, red till lite och sålde ca 6 månader senare...
Nu har ägarna börjat hänga ut mig och kalla mig dålig djurvän för att jag sålde hästen. Den nya ägaren ville absolut inte att jag skulle ge hans nr till gamla ägaren så hon lägger ut en eterlysning på hästen och får tag på nya ägaren.

Vad säger ni, hade jag fel i att sälja hästen eller har gamla ägaren rätt?
Hästen va absolut ingen häst för mig, men jag ville inte att han skulle slaktas eftersom han va ganska ung, fult frisk och faktiskt väldigt fin.



Kommentarer
Postat av: Alexandra Ericsson

Nej jag tycker inte att det var fel (om inte du och säljaren hade ngn 'deal' om att hästen inte fick säljas vidare förstås!).

En fråga bara, varför vill du inte berätta för gamla säljaren vem som har hästen nu då??

Häls Alex

2011-03-09 @ 20:21:24
Postat av: Karina

Snälla Sofie. Ge dig nu! Vi hänger inte ut dig alls! Vi vill bara veta var vår häst har tagit vägen. Vi hade honom i 7 ÅR... Förstår att det var svårt att säga att han sålts till en hästhandlare. Varför håller du på? Hälsn Karina

2011-03-09 @ 20:56:28
Postat av: Rebecca

Elak förra ägare! Du hade ju köpt hästen, du får ju göra vad du vill med han :) Och så tycker jag att det är bättre att sälja hästen om du inte ska ha den själv, då får hästen ju den tiden och uppmärksamhet den behöver! Du gjorde ju ett bra jobb och räddade hästens liv. Förra ägaren är nog bara avundjsuk för att du fick ordning på hästen som inte dom kunde! För du räddade ju hästens liv och gav den ett bra hem!

2011-03-09 @ 20:59:16
URL: http://rebeccalh.devote.se
Postat av: Anna

Jag hade velat höra deras version innan jag uttalar mig. Det finns alltid två sidor av en pannkaka.

2011-03-09 @ 21:12:46
Postat av: Lina

Har upplevt detta jag med, och det brukar bara finnas en enda anledning till att de blir sura när man säljer vidare och det är för att då ser de att du fick mer betalt (utgår jag ifrån eftersom du utbildat den vidare) för honom än de fick när de sålde till dig. Helt ärligt, tänker man slakta en fullt frisk häst, då bryr man sig inte om den. Pengar däremot, det älskar alla.

Trist som fan, men så äre.

2011-03-09 @ 21:43:44
Postat av: Lillemor

Jo, du gjorde rätt Sofie! Och jo Karina, när man skriver ut en famlijs namn på nätet så hänger man ut dem. Det hade räckt att söka hästen. Men det var inte Er häst när Sofie sålde.Och att han såldes till hästhandlare har inte med saken att göra. Det var han som inte ville ha med dig att göra. Det var hans önskan och inte vår. Så det är väl du som ska sluta hålla på. Sofie sålde SIN häst och inte DIN!!

2011-03-09 @ 21:48:35
Postat av: Linaa

Jag tycker inte du har gjort något fel, du räddade hästens liv för att den förra ägaren inte kunde eller ville göra något mer eller orkade! Jag tycker du har gett hästen en chans och har inte gjort något fel och jag tycker absolut inte att du är en dålig djur vän. Du behandlar djuren som dina bästa vänner så, skit i vad andra säger och lyssna på dina vänner som säger sanningen och du ska lyssna på dig själv och vad du tycker!!

2011-03-09 @ 21:51:55
Postat av: Linaa

Jag tycker inte du har gjort något fel, du räddade hästens liv för att den förra ägaren inte kunde eller ville göra något mer eller orkade! Jag tycker du har gett hästen en chans och har inte gjort något fel och jag tycker absolut inte att du är en dålig djur vän. Du behandlar djuren som dina bästa vänner så, skit i vad andra säger och lyssna på dina vänner som säger sanningen och du ska lyssna på dig själv och vad du tycker!!

2011-03-09 @ 21:52:56
Postat av: Emma

Du gjorde absolut inget fel. Helt ditt egna val, din häst = dina val. Så om du nu ville sälja, absolut. Och ville inte nya ägaren ha kontakt med gamla ägaren gjorde du även där helt rätt i att faktiskt inte lämna ut telefonnummret.

2011-03-09 @ 22:06:19
Postat av: Anonym

Karina - varför bryr du dig när ni skulle slakta hästen....?

2011-03-10 @ 10:38:18
Postat av: Jennifer

Jag såg annonsen där familjen Burman tydligt hängdes ut. Håller med föregående att det hade räckt med att söka hästen!

Jag säger då det, hästmänniskor har inte alltid alla hästar hemma!!

Kan man någon gång glädjas åt andra? Verkar tyvärr inte som det...

2011-03-10 @ 12:21:45
Postat av: madde

Oj vad trist att det blivit så! jag förstår delvis ägaren då detta hänt mig med, och jag sålde hästen i god tro att den skulle få ett sista hem då den va väldigt speciell.. men sen förstår jag dig med då jag med hade valt att sälja hästen om den inte passade mig och det inte var något fel på den.. Svårt alltså men ägaren har ju ingen som helt rätt att använda ditt namn osv.!! Hoppas det löser sig till det bättre! kram

2011-03-10 @ 15:53:53
URL: http://sun69shine.bloggplatsen.se
Postat av: Sophia

Du har inte gjort någonting fel Sofie, att rädda en häst är väl aldrig fel på något sätt?

Jag står på din sida :)

2011-03-10 @ 19:08:03
URL: http://sophiakarlsson.blogg.se/
Postat av: Emmah

Håller med Anna, det finns alltid två historier. var finns hästen nu då? hos en häst handlare? Jag små letar ju häst, kunde köpt den av dig

2011-03-11 @ 08:48:22
URL: http://emmahhfalt.blogg.se/
Postat av: T

Jag har ju sett hästen när han var yngre och vilka metoder som har använts för att få han "ridbar" och endå inte har lyckats tycker jag inte är så konstigt då man enligt mig har använt helt fel metoder. De använde metoder som fick honom att öka och framhäva sina dåliga beteenden mer vid den tidpunkten jag såg honom. Du köper hästen och säljer den till du vill även om det är som karina säger till en hästhandlare eller inte. När du säljer hästen så är det ju upp till dig vart du säljer den och hur du väljer att följa upp på försäljningen. Jag vet att du har bättre hästhållning än att bara sälja han till en hästhandlare utan vidare utan hade säkert bra anledningar, grunder och att du sålde honom till en BRA hästhandlare som kan förmedla han vidare till ett hem som kommer passa honom jätte bra. Men även som nämnt tidigare så finns det ju alltid två sidor av en historia. Men jag skulle lita på dig om du gjorde ett sådant beslut som du gjorde med denna häst. För de filmer jag har sett på han och dig så har jag aldrig sett han så possetiv, GLAD med framåtbjudning. Samtidigt var det som sagt väldigt länge sedan jag såg han och vet inte hur han har utvecklas sedan dess men tycker mer att det är pinsamt att det gick så långt till avlivning för då, ett så enkelt problem att lösa!!

2011-03-11 @ 10:33:13
Postat av: alexandra

"Vi vill bara veta var vår häst har tagit vägen." säljer man en häst, skriver KONTRAKT då är det inte ERAN häst utan Sofies, och hon får göra EXAKT vad fan hon vill med den. Ni har inte ett skit med saken att göra, undra och fråga kan man göra men fan inte hänga ut någon på det viset. För fan, vad är det med folk ibland? och omni nu haft den i 7 år bla bla bla hur kan ni ens tänka en tänke till att bry er när ni tänkte slakta djuret ? HERREGUUUUUUUUUUD ALLTSÅ, ALL RÄTT TILL DIG SOFIE!!!!!!!!!!!

2011-03-11 @ 10:36:30
URL: http://alexjornevi.blogg.se/
Postat av: Lena

Som sagt, svårt att säga vad som är rätt och fel när man inte har båda sidorna.

Men jag anser väl kanske inte att det är att hänga ut när man nämner ett namn på den som fortfarande står som ägare på hästen, då detta går att söka på offentliga sidor genom ASVH på internet.

Ägarbytet har uppenbarligen inte gått igenom då du Sofie fortfarande enligt ASVH står som ägare på Dandelion.

Givetvis gör ni rätt i att inte ge ut nummret om nya ägaren inte vill ge ut sitt nummer, men jag förstår förra ägaren som vill veta hur det går för hästen.

2011-03-11 @ 11:52:31
Postat av: Emmah

Smsa mig 0738358834 mvh emmah

2011-03-12 @ 12:14:54
Postat av: Karina

Ni alla som skriver inlägg här ska veta att det aldrig varit tal om något "slaktande"!!! Dessutom skrevs i kontraktet att de skulle utreda hästen vidare om ev "kissing spines" och röntga ryggen. Det gjordes aldrig. Jag sålde honom till Sofie för att hon "älskade " hästen. Om jag vetat att hon bara var en "hästhandlare" hade jag aldrig sålt. Han var min bäbis..som jag haft sen han var 1 år. Jag vill veta att han har det bra i fortsättningen. Är det så svårt att fatta...

2011-03-13 @ 12:06:42
Postat av: Isabel Tränk

Om man säljer en häst får man också förstå att den nya ägaren kan sälja hästen vidare när den vill. Säljer man en häst får man med andra ord släppa taget om den och inse att den är någon annans men samtidigt kan man förstå de förra ägarna. Om det var en "problemhäst" kanske de ville att den skulle få förtroende för dig som ny ryttare och de kanske hoppades att den skulle stanna hos dig livet ut eller kanske åtminstone längre än 6 månader. Men de kan inte anklaga dig för något. De kan bara tycka att det är synd att du sålde hästen vidare. Tråkigt för dom att nya ägaren inte vill lämna ut sitt nummer, man kan ju förstå att de vill veta hur hästen har det nu.

2011-03-14 @ 10:18:23
URL: http://isabeltrank.blogg.se/
Postat av: T

Okay! nu börjar den andra sidan av historien komma fram. men om han nu skulle utredas om ev, kissin spine varför gjorde ni inte dt själva? efterssom ni har haft problem med han så länge? och stod dt i kontraktet är dt fel att hon inte kollade upp dt, vem vet vad som är sant nu? självklart kan du säga att du ångrar att du sålde honom om du vetat att han skulle säljas vidare, men dt kanske hon inte själv trodde när hon köpte honom..? detta föder mkt spekulationer och summan av kademumman är att jag tycker att detta har gått för långt då ni båda är respekterade "häst familjer/folk". du har hängt ut dom och nu är detta en diskussion på internet istället för att ni tar itu med dt här emellan varandra om ni har ngt otalt. nu blir dt bara ytterligare spekulationer/rykten och dt kommer varken eran eller burman´s familj få ngt bra utav!!

2011-03-14 @ 11:03:08
Postat av: Emilie Persson

Jag fattar inte att folk orkar......

2011-03-15 @ 22:11:26
URL: http://www.emiliepersson.wordpress.com
Postat av: lisa

Dandelion f.2002 e. D-Day(e.donnerschwee u.rudira) u.Rosmarin(e.Modesto u.Nejlika



se här:http://www.blup.se/sv-SE/horses/156559-dandelion-swb

2011-06-12 @ 17:24:08
Postat av: lisa

Det kan bara vara så att före detta hästägaren vill bara veta om hästen har det bra och några problem har uppstått med hästen. Jag såg en annons för en vecka sedan om en häst som var 6 år fullblodsarab som måste bort innan fredag 4/6 för att ägaren inte hade "plats". Om ingen vill köpa hästen skulle den gå till slakt. Ägaren ville inte ha skambud på hästen. Tjänar de att skicka en stackars 6år gammal häst som är frisk till slakt? Hästar har blivit slit och släng vara som katter. Barnfamiljer skaffa kattunge och sedan kattungen blir stor och könsmogen vill de inte ha den. Tänk er för innan ni köper häst om ni aldrig har haft häst förut. Bli fodervärd eller hästskötare först.

2011-06-18 @ 18:07:17
Postat av: lisa

Kolla in den här annonserna det var den här hästen jag menade. http://www.abc-annons.se/Arabiskt-fullblod-maste-bort_219830.htm

http://www.hastannonser.net/hastar-till-salu/boleo-maaste-bort-683428.asp



Här har du hela stamtavlan på hästen Veni Vidi Vici

http://blup.se/sv-SE/horses/221099-veni-vidi-vici-58-swb



2011-06-19 @ 14:28:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0